tirsdag den 6. september 2016

hvilken slags vej....


Så er der lidt nyt på bloggen.
I hele denne opstarts proces har jeg fundet ud af at en vej ikke bare er en vej.....
Der er mange regler og retningslinjer og det er ikke dem alle sammen jeg forstår.
Jeg har søgt rigtig meget på nettet om dette emne og syntes faktisk det var rigtig svært at finde de oplysninger jeg skulle bruge, i min søgen har jeg også snakket med kommunen og retshjælpen i håbet om at blive klogere, jeg vil derfor i dette indlæg forsøge at skitsere nogle af de ting jeg er kommet frem til, men i må endelig ikke hænge mig op på noget af det. Alle veje er forskellige fra sag til sag, kommune til kommune og det spiller også ind om det er land- eller byzone, men her er hvad jeg fandt frem til i byzone kategorien:

en privat vej: føre ned til et hus, alle udgifter pålægges ejeren af den private vej, en privatvej skal minimum være 4 meter bred og der må ikke parkeres på en privat vej.

en fælles privat vej: føre ned til et eller flere huse, alle udgifter ved etablering og vedligehold pålægges alle grunde der støder op til den private fælles vej, også selvom grunden ikke har direkte adgang ud til den private fællesvej. Vejen skal minimum være 5 meter bred. I byzone har alle ret til at færdes på en privat fællesvej og det er grundejerne hvis grunde der støder op til vejen der er forpligtet til at vedligeholde vejen og sørge for at den er sikker at færdes på.

andet: derudover er der rigtig mange andre ting at tænke på når man skal ny etablere en vej. Vores kommer til at blive en privat fællesvej da vi skal dele den med naboerne som også har lavet udstykning på deres grund. Vi har snakket meget frem og tilbage med dem om hvor vejen skulle ligge præcis. fra start var det meningen af den skulle ligge mere inde hos naboen, men da vi ikke kunne blive enig i hvad de m2 grund som de skulle ligge ekstra til skulle koste blev vi enig om at vi lagde den i midten. der er nemlig ikke nogle regler om hvad sådan nogle vej m2 koster og om de skal koste noget.....det er op til grundejerne at finde ud af og kan man ikke blive enig, som kommunen sagde "kan man jo bare bygge hver sin private vej på 4 meter" og det er jo for dumt.


Så skal man også blive enig om hvem der skal bygge den? hvad skal belægningen være? hvor mange brønde kræver kommunen at vejen skal have? skal vi have fælles brønd og returpumpe? hvornår lægger vi kloak, vand og el ned? og så er der lige den der stofa boks som står lige midt i vejen, den skal vi jo også have væk..... så der er nok at tage fat på.

Men vores privat fælles vej er nu blevet etableret, men vi er blevet enig om at vi venter med at få lavet den endelig belægning til at vi har fået bygget, så nu skal vi bare have solgt så vi kan komme i gang........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du kigger forbi. Jeg vil blive rigtigt glad for input, idéer og tanker. Kh. Ditte